
Trinity Term

[2019] UKPC 38

Privy Council Appeal No 0097 of 2018

JUDGMENT

Simon and others ( Respondents ) v Lyder and another ( Appellants ) (Trinidad and

Tobago) 

From the Court of Appeal of the Republic of Trinidad and Tobago

before 

Lord Wilson

Lord Carnwath

Lady Black

Lord Briggs

Lady Arden

JUDGMENT GIVEN ON

29 July 2019

Heard on 18 June 2019

Appellants Respondents

Adam Speker Ulric Skerritt

Thalia Francis-Brooks

(Instructed by Juris Chambers) (Instructed by Charles Skerritt and Associates)

LORD BRIGGS:

Introduction

1.

This appeal from the Court of Appeal of Trinidad and Tobago raises the well-known conundrum in the

common law of defamation, namely the extent to which (if at all) two or more different statements

made upon different occasions by the same defendant may be aggregated for the purpose of giving

rise to a cause of action in defamation, when none of those statements would do so, viewed on its own.

2.

The conundrum arose from two decisions of the English Court of Appeal, Grappelli v Derek Block

(Holdings) Ltd [1981] 1 WLR 822 and Hayward v Thompson [1982] QB 47, decided six months apart,



in both of which Lord Denning MR gave the leading judgment. The first (Grappelli) appeared to decide

that in no circumstances could this be done. The second (Hayward) appeared to reach the contrary

conclusion, upon the basis of a distinction drawn by Lord Denning which has not found favour

thereafter, with academics, practitioners, or courts around the world which habitually apply the

common law.

3.

Readers of this judgment who hoped that it might finally resolve this conundrum will be disappointed.

The Board does not consider that there is an entirely satisfactory conceptual solution to the problem

but, for the reasons which follow, we have concluded that, on the particular facts of this case, the

appeal can be satisfactorily resolved without doing so. It is a feature of the common law of defamation

that neat conceptual solutions do not always provide satisfactory answers to the endlessly varied fact-

sets with which judges and (in some jurisdictions) juries have to wrestle, for the purposes of achieving

an outcome which properly accords with justice and common sense.

The Facts

4.

At about 5.30 pm on 17 August 2007 there occurred in the residential district of Wallerfield, in the

town of Arima, Central Trinidad, a shooting incident in which four male occupants of a car, and a

woman in her home nearby, were all shot dead by police officers: (“the Wallerfield shooting”).

5.

The second defendant in these proceedings, Trinidad Express Newspapers Ltd (“Express

Newspapers”), who publish the Daily and Sunday Express in Trinidad, reported the Wallerfield

incident at the time. Then, in December 2008, a little more than a year later, the second defendant

published an article headed “Fatal Blunder - Report reveals innocent Wallerfield five killed in police

mistake” and a further editorial article headed “A clear call for justice” on the following day. They will

be referred to as “articles A and B”. The gist of them was that an unidentified person within the

Trinidad Police Service had put together a police assassination squad (also unidentified) with a view

to obtaining revenge against the supposed killer of a well-known female drugs dealer with whom he

was connected, and that the killer had been believed to be one of those travelling in the car, although

all those killed in the Wallerfield shooting were in fact innocent citizens. Article B encouraged its

readers “to pay close attention to the proceedings of the ordered inquest when it does come up in the

Arima Magistrates Court, the better to ascertain whether justice is being served”.

6.

Neither article A nor B identified any of the police officers alleged to have been involved in planning

or executing the shooting. They were, however, as the court later held, thoroughly defamatory in

nature, although they did not defame any particular identified individuals.

7.

The inquest into the Wallerfield shooting was held in May and June 2009, some six months after the

publication of articles A and B. On 5 June, while the inquest was ongoing, the second defendant

published a further article (“article C”) headed “Forensic expert testifies in Wallerfield shootings”,

explaining that the inquest was to ascertain the circumstances of the 17 August 2007 incident, and

describing the testimony of the pathologist called to give expert evidence. Article C identified by name

nine police officers whose conduct was said to have come into question following the shootings. They

are the claimants in these defamation proceedings.



8.

The inquest concluded on 30 June 2009, with findings that the officers involved were not culpable in

any way for the deaths of any of the five people killed during the Wallerfield shooting. On 5 July 2009

the second defendant published a further article (“article D”) headlined “Self-preservation important”.

The first line of the article was “kill or be killed”. It named the nine officers again, reporting that they

had all been cleared by the inquest, and that the court had ruled that the actions of the officers were

in no way negligent against the four men killed and further ruled the death of the young woman hit in

the cross-fire was a misadventure. Article D reported that the officers had been vindicated by the

court, but it also reported statements by relatives of the deceased and one of their representatives

suggesting a sense of continuing injustice on their part about the outcome of the inquest.

The Proceedings

9.

The ensuing defamation proceedings by the named police officers against Express Newspapers and its

general editor were issued in May 2010 and tried before Seepersad J, without a jury, in March 2013.

In his reserved judgment dated 24 May 2013 dismissing the claim, he held that references to “police

officers” in articles A and B could not have been understood at the time to refer to the claimants,

although they were plainly defamatory in nature, and that articles C and D could not be relied upon to

identify the claimants as the subjects of the defamatory content of articles A and B. The judge had

also, during the trial, ruled against the admission of evidence that the claimants were in fact identified

as the subject of articles A and B at the time of their publication, because the facts supportive of that

conclusion had not been pleaded.

10.

The Court of Appeal (Bereaux, Moosai and Pemberton JJA) unanimously allowed the claimants’ appeal.

They concluded that articles C and D were admissible for the purposes of identifying the claimants as

the subject of articles A and B, and that the judge had been wrong to exclude evidence that the

claimants were in fact identified as such at the time of the publication of articles A and B. The

defendants’ cross-appeal (about which nothing has turned before the Board) was at the same time

dismissed.

Grounds of Appeal

11.

There are the following three grounds of appeal before the Board:

i)

That material subsequent to publication of an alleged defamatory statement cannot be prayed in aid

for the purposes of founding a cause of action based upon that statement, because a cause of action in

defamation (if there is one) is complete at the moment when a statement is published.

ii)

That, if subsequent material can in principle be relied upon for that purpose, the Court of Appeal was

wrong to reverse the finding of the judge that articles C and D were not available for that purpose,

mainly due to the passage of time between them and the publication of articles A and B.

iii)

That the Court of Appeal was wrong to reverse the judge’s ruling about the admissibility of evidence

of contemporaneous identification of the claimants.



It is convenient to deal with ground three first, before addressing grounds one and two, which need to

be considered together.

Ground Three

12.

The claimants sought at trial to introduce (without prior warning) evidence from the claimants

themselves that they had received telephone calls shortly after the publication of articles A and B

suggesting that the callers had identified them as the subject of those articles. No attempt was made

by the claimants to call any person who made that identification. The judge ruled that identification of

that kind (extraneous to the defamatory statements themselves) had to be pleaded with particularity,

and had not been.

13.

The Court of Appeal regarded that analysis by the judge as “plainly wrong” although there had been

no ground of appeal making any such assertion. Their view was that the admissibility of the claimants’

evidence was a matter of weight, rather than one to be resolved on the pleadings.

14.

In the Board’s view the judge made no error of law in relation to this question. He was better placed

than the Court of Appeal or (for that matter) than the Board to judge whether the absence of the

requisite pleading rendered the introduction of that evidence unfair to the defendants, and his

conclusion that it did cannot be faulted. Furthermore, there having been no ground of appeal to the

Court of Appeal on that issue, it was not one which the Court of Appeal ought to have decided against

the judge.

Grounds One and Two

15.

After a careful analysis of the relevant authorities (referred to below) the judge concluded that the law

did permit reference to subsequent statements by the defendant for the purposes of identifying the

(otherwise unnamed) subjects of an earlier defamatory statement in certain circumstances, but that

articles C and D could not be used for that purpose in the present case. His main reasons were, first,

that there had been too long a lapse of time between December 2008 (when articles A and B were

published) and June and July 2009 (when articles C and D were published) for readers of articles C

and D to make the necessary connection between the police officers there named, and the unnamed

subjects of articles A and B. Secondly he found that articles C and D were mainly concerned with

reporting of the inquest, and made no sufficient reference back to articles A and B or their content, to

justify their use for the purpose of identifying the claimants as their subjects.

16.

For its part the Court of Appeal concluded, again, that the judge had been “plainly wrong” in that

analysis sufficient to permit an appeal on what was essentially a question of fact and evaluation,

because the lapse of time between the two groups of articles, although important, was insufficient to

displace a sufficient nexus between them about a notorious incident attracting large public attention

in a small country. In the view of the Court of Appeal readers of articles C and D would connect the

police officers therein named with the defamatory content of articles A and B.

17.



In the Board’s view, the central question in this main part of the appeal is not a question of law as

such, since both the judge and the Court of Appeal directed themselves by reference to a sensible

(and similar) summary of the relevant principles. Rather, the outcome turns on whether the Court of

Appeal ought to have departed from the judge’s factual and evaluative findings about that issue, and

to have come to a different and opposing evaluation of its own. Nonetheless, and in order to set that

question in context, it is necessary to say something briefly about the conundrum raised by the

relevant authorities.

The Authorities

18.

The claimants in the Grappelli case (referred to above) alleged a slander by the defendant concert

promoters by telling the managers of certain concert halls that forthcoming concerts by the claimants

(the first of whom was a famous violinist) had been cancelled because Mr Grappelli was very seriously

ill and might never tour again. There was nothing defamatory in that statement, but publicity two

months later of the claimants’ concert programme was alleged, if aggregated with the original

statement, to suggest by way of innuendo that Mr Grappelli’s assertion of illness as the reason for

cancelling his earlier appearances had been dishonest. The Court of Appeal held that the question

whether a statement (whether libel or slander) gave rise to a cause of action in defamation had to be

determined at the moment of its publication, and not later. At [1981] 1 WLR 822, 825B, Lord Denning

said:

“I would go by the principle, which is well-established, that in defamation - be it libel or slander - the

cause of action is the publication of defamatory words of and concerning the plaintiff. The cause of

action arises when those words are published to the person by whom they are read or heard. The

cause of action arises then: and not later.”

At p 831 Dunn LJ said:

“Like Lord Denning MR, I would prefer to deal with this on principle. I agree that a publication is an

essential part of the cause of action; that once there is publication the cause of action is complete, and

there is no room for the doctrine that the cause of action can, so to speak, be allowed to be inchoate

or lie dormant until such time as some fact emerges which would transform an otherwise innocent

statement into a defamatory one.”

19.

The principle that a cause of action in defamation arises (if at all) when the relevant statement is

published (ie read by a recipient) is firmly grounded in the common law of defamation, and was

recently affirmed by the Supreme Court of the United Kingdom in Lachaux v Independent Print Ltd

(Media Lawyers Association intervening) [2019] UKSC 27; [2019] 3 WLR 18, although not with this

conundrum in mind. It was a case about the impact upon the common law of English legislation not

replicated in Trinidad and Tobago.

20.

An early test of the universal applicability of the simple concept laid down in the Grappelli case was

provided, only six months later, by the facts of the Hayward case. This arose from the Norman Scott

affair in which Mr Scott’s dog was shot by a person who later claimed that he had been hired to

assassinate Mr Scott, who had previously been in a homosexual relationship with Mr Jeremy Thorpe,

the then leader of the Liberal Party. On 9 April 1978 the Sunday Telegraph published an article

suggesting that one of two persons involved in the Scott affair was a wealthy benefactor of the Liberal

https://caselaw.nationalarchives.gov.uk/uksc/2019/27
https://caselaw.nationalarchives.gov.uk/uksc/2019/27


Party, but not naming him, and that they had both played a part in funding the botched attempt to kill

Mr Scott. Exactly a week later, on 16 April, the same newspaper published a second article naming

the claimant Mr Jack Hayward as the party benefactor.

21.

Mr Hayward’s claim was tried before a jury and succeeded. Evidence was tendered to show that the

first article, on its own, sufficiently identified Mr Hayward as a subject although without naming him.

But the trial judge also directed the jury that it could have regard to the second article for the purpose

of identifying Mr Hayward as the person defamed by the first article. It was that direction to the jury

that led to the appeal, squarely based upon the Grappelli case which, it was submitted, rendered that

direction erroneous in law.

22.

The Court of Appeal disagreed, although each of the three members of the court gave different

reasons for doing so. Lord Denning said that the second article was admissible as proof that the

defendant had intended to refer to the plaintiff in the first article. He said, “if the defendant intended

to refer to the plaintiff, he cannot escape liability simply by not giving his name”. Sir George Baker

said that the Grappelli case could be distinguished upon the basis that it prohibited the use of

subsequent material to render an originally innocent statement defamatory, but not the use of the

subsequent material to identify the subject of an earlier defamatory statement. He said that the first

article had set readers a kind of crossword puzzle as to the identity of the benefactor, which had been

answered by the second article, so that both were defamatory in conjunction. He accepted a

submission that where two statements formed part of a saga or series, they may both be looked at for

the purposes of identifying a cause of action in defamation. Sir Stanley Rees agreed with Sir George

Baker’s first reason for distinguishing the Grappelli case. He said that where the original statement

was defamatory, the second statement identifies the person defamed and is published by the same

party, the two statements could be relied upon in conjunction. He noted that a second statement with

a sufficient reference back to the first could amount to a re-publication of the first statement. Both Sir

George and Sir Stanley also regarded the first article as having been sufficient on its own to identify

the plaintiff as its subject, albeit only to a narrow class.

23.

Lord Denning’s intention-based reason for distinguishing the Grappelli case has not stood the test of

time. It was doubted by Eady J in Chase v News Group Newspapers Ltd [2002] EWHC 2209 (QB), and

by the Irish Supreme Court in Bradley v Independent Star Newspapers Ltd [2011] IESC 17. The

leading text books note that it is contrary to established authority to the effect that a defendant’s

subjective intention is relevant to defamation only upon an issue of malice: see for example Gatley on

Libel and Slander 12th ed (2013), para 31.27, and the earlier decision of the House of Lords in E

Hulton & Co v Jones [1910] AC 20, 24 per Lord Loreburn LC.

24.

Intention aside, the basis of principle upon which the Court of Appeal in the Hayward case properly

departed from its earlier decision in the Grappelli case has never been satisfactorily resolved,

although subjected to intense judicial analysis. In addition to the Chase and Bradley cases, there is

also Baltinos v Foreign Language Publications Pty Ltd (1986) 6 NSWLR 85, and Fairfax Media

Publications Pty Ltd v Pedavoli [2015] NSWCA 237, both from New South Wales.

25.



The Board’s view is that the rigorous exclusionary principle laid down in the Grappelli case, namely

that a subsequent statement by the same defendant can never be aggregated with an earlier one,

although consistent with the conceptual basis of defamation at common law, goes too far. As has been

frequently observed it accords neither with reason, justice nor common sense. The facts of the 

Hayward case, where the two statements were published only a week apart, the first set a puzzle

which the second answered and where both were part of a saga or series, put that beyond doubt.

Therefore the first ground of appeal, which seeks to uphold that exclusionary principle in full, fails.

26.

It is unnecessary for the purposes of determining this appeal for the Board to resolve with any

precision the question how the exception to the exclusionary principle is to be framed. It may well be

that there are several different conceptual routes to its identification on different facts. It is sufficient

to say that the authorities on this question demonstrate that, for two statements made by the same

person, but published at different times, to be aggregated for the purpose of giving rise in conjunction

to a completed cause of action in defamation, there must in the mind of the reasonable reader be

created a sufficient nexus, connection or association between the two of them, so that (where one is

defamatory and the other identifies the subject) there comes a moment in time at which, in the mind

of that reader, the claimant is identified as the subject of the defamatory accusation. That moment in

time will generally be the time of publication (ie reading) of the second statement.

27.

That nexus or connection between the two statements may be established by varying means. The

defendant may, in the first statement, have invited the reader to await further information in a later

statement. The two statements may be part of a single saga or series. The second statement may

sufficiently refer back to the first statement so as to incorporate it by reference, or its contents as a

legal innuendo, in the second statement. But these are not legal categories. They are merely examples

of ways in which, as a matter of fact, a claimant may prove the requisite nexus or connection between

the two statements. Where this issue arises in defamation proceedings, it is essentially a question of

fact or evaluation, whether for the jury (in the jurisdictions where the jury is still used) or for the

judge, as in Trinidad and Tobago. If the judge has correctly directed himself in law, then the question

for an appellate court is not whether, with the same direction, it would have reached a different

conclusion, but whether the decision of the judge was plainly wrong, or outwith the boundaries of

reasonable divergence of view: see, in a slightly different defamation context, Stocker v Stocker

[2019] UKSC 17; [2019] 2 WLR 1033, paras 58-59 per Lord Kerr of Tonaghmore, and his citation from

the judgment of Lord Reed JSC in McGraddie v McGraddie [2013] UKSC 58; [2013] 1 WLR 2477,

paras 3-4.

28.

Returning to the present case, the Board can detect no error of law in the judge’s self-direction about

how he should decide whether articles A and B could be aggregated with articles C and D for the

purpose of completing the claimants’ cause of action. At para 52 he asked himself whether the

reasonable reader of the two groups of articles would “make a sufficient nexus” between them, and

therefore between the content of articles A and B and the claimants. He concluded that at the time of

the publication of articles C and D where the claimants were named, “the reasonable avid reader

would more likely than not have forgotten the tenor and purport of (articles A and B)”.

29.

Likewise, the Court of Appeal directed itself, at para 35 of the judgment of Pemberton JA that:

https://caselaw.nationalarchives.gov.uk/uksc/2019/17
https://caselaw.nationalarchives.gov.uk/uksc/2019/17


“There must be a sufficient nexus between the two sets of publications.”

They reached a different conclusion about that factual question from the judge, and concluded that

the judge was plainly wrong in his conclusion.

30.

It is not, in the Board’s view, enough for an appellate court to conclude that a judge was plainly wrong

in reaching a factual conclusion merely because they disagree with it. Nor is it sufficient that the

judge may have expressed his reasons for his conclusion in a relatively summary form so that,

because it does not address the full contrary reasoning of the appellate court, it is thereby vitiated by

being unreasoned. In the present case, the judge alighted primarily upon the passage of time (in

excess of six months) between the two groups of articles as his main reason for concluding that the

reasonable readers of articles C and D would not have made an association in their minds with

articles A and B but rather would have forgotten those earlier articles. The Court of Appeal’s principal

reason for its opposite conclusion was its perception that the underlying incident, namely the

Wallerfield shooting, was itself one which was likely to have remained in the minds of the reasonable

reader in a small country with only 1.3m people. The judge did not mention the size of the population

of Trinidad and Tobago in his reasoning, but it seems to the Board entirely unlikely that he failed to

have regard to it, or considered the matter as if the reasonable readership were inhabitants of the

United Kingdom or London, which the Court of Appeal used by way of contrary examples.

31.

It seems that the Court of Appeal’s conclusion may have stemmed from their particular reading of the

judge’s reasoning. They asked themselves whether the judge was “plainly wrong … when he found

that the subsequent articles … were incapable of identifying the officers as the persons referred to …”

(para 34, their emphasis). That appears to reflect one sentence in the judgment where the judge found

“as a fact” that the subsequent publications were “not capable of identifying the claimants …” (para

50, his emphasis). Had that been the true basis of the judge’s reasoning, the Board would agree that it

would have been too narrow. However, in the Board’s view that sentence must be read in the context

of the following paragraphs in which the judge made clear that his conclusion was properly based on

his evaluation of the relevant factors.

32.

The Board is entirely unable to conclude, at this second level of appeal, whether the judge or the

Court of Appeal were right about this essentially factual question. They are, although directly

opposed, both conclusions which a reasonable judicial mind could properly reach, directing itself

correctly in law and paying appropriate attention to the facts as found by the judge (none of which

have been in dispute at the appellate stage). There are factors such as the passage of time and the

different focus between the two groups of articles that support the judge’s view, and factors such as

the notoriety of the incident in a small society and the invitation in Article B to await the inquest

which support the conclusion of the Court of Appeal. It follows that the Court of Appeal should not

have concluded that the judge was “plainly wrong”. For that reason alone, this appeal ought to be

allowed.

33.

The Board wishes to add however, (although this is not a point which was advanced in either of the

courts below), that if it had been considering the matter afresh it would have been significantly

influenced, in concluding that the judge’s finding that there was a lack of a sufficient connection or

nexus between the two groups of articles was correct, by a perception that articles C and, in



particular, D were in their tenor exculpatory of the claimants. Article C referred to expert pathological

evidence which tended to support the police officers’ case, and article D was mainly engaged in

reporting, in considerable detail, the finding of the inquest that the officers’ involvement in the

shootings had been entirely innocent, not merely of deliberate killing, but even of negligence. It is

true that article D made reference to continuing feelings of injustice on the part of relatives of those

who had been killed but, taken as a whole, it cast no doubt on their reputation, and clearly recorded

the decision of a competent tribunal that they were innocent without adverse editorial comment of its

own.

34.

Where it is sought to use the identification of the claimants in a later-published statement as

identifying them as the subjects of an earlier defamatory statement, the later statement must be read

as a whole. The question then is, do the reasonable readers of the two statements, if aggregated in

their minds, come away with a perception that the common maker of those statements is, by the time

of the second of them, asserting matters defamatory of the claimants. If the effect of the second

statement (or group of statements) is to take away the defamatory sting in the first, then the

aggregation may well not be defamatory taken as a whole.

35.

Nonetheless the Board makes these observations for completeness, rather than by way of decision,

which is that this appeal should be allowed, because the judge was not plainly wrong in his answer to

the question whether the two groups of articles could be aggregated.


