itation Number: [2021] EWH 4 (OB

Case No: QB-2020-002233
IN THE HIGH COURT OF JUSTICE QUEEN'S BENCH DIVISION MEDIA AND
MMUNICATIONS LIST

Royal Courts of Justice
Strand, London, WC2A 21 L

Date: 24/02/2021

Before :

THE HONOURABLE MR JUSTICE SAINI

JOHN WARE Claimant

PADDY FRENCH Defendant

William Bennett QC (instructed by Patron Law) for the Claimant
Hugh Tomlinson QC and Darryl Hutcheon (instructed by Bindmans LLP) for the Defendant
Hearing dates: 18 February 2021

THE HONOURABLE MR JUSTICE SAINI

Covid-19 Protocol: This judgment was handed down by the judge remotely by circulation to the

parties’ representatives by email and release to Bailii. The date for hand-down will be 10am on 24
February 2021
MR JUSTICE SAINI :
This judgment is in 4 main parts as follows:
L.

Overview: paras. [1-6]

II.
Legal Principles: paras. [7-13]



I11.
Meaning: paras. [14-25]

V.
Fact/Opinion and defamatory tendency: paras. [26-30] Appendix: the Article

I. Overview

1.

This is a trial of preliminary issues in a libel claim brought by the Claimant (“Mr Ware”) against the
Defendant (“Mr French”) in relation to an article (“the Article”) written and published by Mr French
in or around December 2019. The Article concerned the BBC’s Panorama programme of 10 July 2019,
entitled Is Labour Anti-Semitic? (“the Programme”). Mr Ware was the presenter of the Programme

and responsible for its content.

2.

The Article was headed Political storm rages over BBC's "rogue" journalism. It is reproduced in an
Appendix to this judgment with the addition of paragraph numbers (which I will use below). I will not
summarise the Article beyond stating that the broad thrust is a complaint about the accuracy of what
was said in the Programme about antiSemitism in the Labour Party and assertions of one-sidedness on
the part of Mr Ware.

3.
Mr Ware is a journalist and television producer. Mr French is a retired current affairs producer and

editor of a blog Press Gang (www.press.ganguk.wordpress.com), which describes itself as being “an
investigative website that exposes rogue journalists”.

4.

There is no dispute that there was substantial publication of the Article in a number of ways, but the
precise scale and nature of publication is for trial in due course. As I have said below, the Article also
featured as part of the Pamphlet. In that form it was accompanied by another article entitled “Is the
BBC Anti-Labour?”. I am satisfied that nothing in this additional text/article alters the meaning of the
Article and say nothing further about it in this judgment.

5.

On the material before me, there was publication of the Article in the following ways: (i) by inclusion
of the Pamphlet in the free online magazine ColdType, which is published via the website
coldtype.net; (ii) via the website press-gang.org (by way of a means of a hyperlink to the article on
coldtype.net and by reproducing the article in full on press-gang.org itself); (iii) by sending the
Pamphlet directly to a hundred or more senior managers and journalists at the BBC; (iv) by handing
out copies of it to BBC staff as they entered and left Broadcasting House, the BBC's headquarters, on
or about 8 December 2019; (v) by sending copies of the Pamphlet to employees of Channel 4

News, Sky News, LBC, The Guardian, The Times, the Sunday Times and the Sun on Sunday.

6.

There are three issues for determination:

i)

the meaning of the Article;

ii)



whether that meaning in whole or in part constitutes statements of fact and/or opinion; and

iii)

whether the meaning as determined by the court defames Mr Ware at common law.

II. Legal Principles

7.
Although there were natural differences of emphasis, I did not detect any dispute between the parties

on the law. The principles governing the determination of meaning are well-established and were

summarised in Koutsogiannis v Random House Group Ltd [2020] 4 WLR 25 at [11].

8.

Leading Counsel for Mr Ware also placed particular reliance on Charleston v News Group
Newspapers L.td [1995] 2 AC 65 at p.72 (Lord Bridge) and p.74 (Lord Nicholls) in relation to the
relationship in the potential reader’s mind between a prominent headline and curative words later in

the body of an article.

9.

Leading Counsel for Mr French was right to submit that although political speech does not require
special rules of interpretation, a political context nevertheless has an impact on the way in which the
question of meaning must be approached. I accept that reasonable readers understand that political
discourse is often passionate and is not as precise as, say, financial journalism. There is a particular

need to avoid over-analysis when determining the meaning of political speech.

10.

As to the distinction between fact and opinion, the relevant principles were again helpfully explained
in Koutsogiannis at [16] to [17]. The ultimate question is how the words would strike the ordinary
reasonable reader. The subject matter and context of the words may be an important indicator of
whether they are fact or opinion. The general guidance in Greenstein v

Antisemitism [2019] EWHC 281 (QB) at [30]-[37] was also relied upon by Mr French.

11.

In Triplark v Northwood Hall [2019] EWHC 3494 (QB), in discussing the statutory honest opinion
defence, Warby J observed that “the more clearly a statement indicates that it is based on some
extraneous material, the more likely it is to strike the reader as an expression of opinion” (at [16]).

12.
I am also conscious of the risk of “stifling the answer” to the fact/opinion question by deciding the

issue of meaning first: British Chiropractic Association v Singh [2011] 1 WLR 133 at [32]. I accept that

the questions are inter-related and the proper approach, particularly in this case, is to consider the
issues together.

13.

As to what is defamatory at common law, there was no dispute that a statement will be defamatory if
it is one that "substantially affects in an adverse manner the attitude of other people towards him, or
has a tendency so to do": Lachaux v Independent Print I.td [2019] UKSC 27 [2019] 3 WLR 18 at [9].

IT1. Meaning

14.



I approached this issue without first considering the pleaded meanings. I formed my own provisional
impression, bearing in mind the overriding context, namely that this was a serious piece of political

journalism on a matter of intense recent controversy in current affairs.

15.

Although I found the skeletons and oral submissions of real value, ultimately I was not moved from the
provisional view I had formed in reading the Article itself. I will provide my meaning at the end of this
section. It largely coincides with the position of the Claimant. Detailed written arguments were
presented by way of analysis of the detail in the Article (and dissection by paragraph numbers) but I
found that this exercise, to some extent, moved me away from the position of the ordinary reader. I
have avoided such a surgical approach. I will however set out each party’s case and the main points
(but not all of them) that they made to me.

16.
Mr Ware’s case is that the Article bears the following natural and ordinary meaning:

“...That [Mr Ware] is a rogue journalist who had engaged in dirty tricks by deliberately
setting out to sabotage the Labour Party’s chances of winning the General Election by
producing an edition of Panorama in which he dishonestly presented a biased and false

portrayal of the case against the Labour Party for anti-Semitism.”

17.
I was taken sequentially through the text and stress was placed on the following main points by

Leading Counsel for Mr Ware:

i)
The top of the first and every other page refers to "THE DIRTY TRICKS ELECTION".

ii)

The strapline just above the main headline reports that the Labour Party ("LP") has stated that the
edition of Panorama in issue "was a deliberate attempt to sabotage its electoral prospects" (§2). By
these words the article summarises its message. Paraphrasing Lord Nicholls in Charleston, Mr French
has "played with fire" and not included any curative words in the text of the article which detract from

or qualify the message in the strapline.

iii)

At 84 the BBC is said to have "crossed a line" with the broadcast of “Is Labour Anti-Semitic?” The
producer/author is identified as Mr Ware i.e. he is said to have created the programme. The LP is
reported to have said that the programme

was an "authored polemic" and "an overtly one-sided intervention in political controversy". The BBC is
quoted as rejecting "any accusation of bias and dishonesty."

iv)

Having quoted the BBC's denial of bias and dishonesty, the Article sides with the BBC's accuser: "The
evidence though strongly favours the Labour Party: this was a piece of rogue journalism that
presented just one side of the argument, ignored basic facts and bent the truth to breaking point." The
latter expression can only amount to an accusation of lying because of the implication that Mr Ware
"broke" the truth.

V)



Reliance is placed on the fact that in the bottom right of the page the following caption appears next
to a cartoon of Jeremy Corbyn: "JEREMY CORBYN:

Openly despised by Panorama reporter John Ware." Mr Ware’s motive is thereby given; this reinforces
the credibility of the accusations being made against him.

vi)

The article then proceeds to set out how Mr Ware deliberately used the programme to sabotage the
LP's election prospects. Instances are given where he included inculpatory evidence and knowingly/
deliberately excluded exculpatory evidence concerning the charges against the LP. See §23 where he
is said to have "purged his narrative" and "presented only those party members who conformed to his
analysis of the problem, John Ware goes on to present highly one-sided accounts of alleged incidents

of anti-Semitism".

vii)

At §36 the Article alleges that Mr Ware’s "authored polemic" was so one-sided that it broke one of
Ofcom's cardinal rules on programmes carrying an appropriately wide range of significant views and
ensuring facts are not misrepresented. It was said this was in effect a serious allegation of
wrongdoing for which Mr Ware was to be held responsible (wrongdoing which could have serious
implications for the BBC: see §§37-38).

18.
Mr French’s pleaded case (as modified in a minor manner at the hearing before me) advanced the

following competing meaning:

“(1)
That [Mr Ware] produced a television programme which was one-sided and strongly
advocated the position that the Labour Party was anti-Semitic;

(2)

That, as a result, [Mr Ware] had engaged in rogue journalism”.

19.
Leading Counsel for Mr French emphasised that the Article was directed at the “quality” of the BBC’s
journalism in the Programme and was a piece of serious political journalism on an issue of substantial

public interest. He made the following main points in support of the case as to meaning:

i)
The BBC is criticised for allowing Mr Ware to present a one-sided programme. It is the BBC which is
quoted as “standing by its journalism”. Mr French then goes on to state that “this was a piece of

rogue journalism”.

ii)
In the next 34 paragraphs, (excluding captions and quotations which repeat statements made in the
body of the Article), Mr Ware is only mentioned by name 10 times, four of which are quotations or

summaries of what he says in the programme.
iii)
On the other occasions, Mr Ware is criticised for the way in which he deals with complaints statistics

and for presenting one-sided accounts of alleged incidents of anti-Semitism.

iv)



In the pre-penultimate paragraph it is said that Mr Ware’s “authored polemic” (in quotation marks)
was so one-sided it broke one of Ofcom’s cardinal rules.

V)
The allegation that Mr Ware had “engaged in dirty tricks by deliberately setting out to sabotage the
Labour Party’s chances of winning the General Election” is not found in the Article at all whether

expressly or by implication.

vi)

As to reliance on the words “Dirty Tricks and the UK General Election” on the front page of the issue
of Cold Type magazine in which the Article was published, it would be obvious to a reasonable reader
that those words were not written by Mr French but had been placed on the front cover by the editors
of the magazine, as a general description to cover all three articles mentioned. (Counsel did however
accept that a reader would take into account the strapline in considering the Article as a whole and
that there is no issue before me that Mr French is responsible in law for the entirety of the Article-
both points which rather rob this submission and the next submission of any real force).

vii)

Similarly, the words “The Dirty Tricks Election” across the top of each page were said not to have
been placed there by Mr French but are an editorial contribution by the magazine. The claim is not
against the editors or publishers of the magazine. The Article itself makes no reference to “dirty
tricks”.

viii)
The Article makes no allegation of “dishonesty” against either Mr Ware or the BBC. (I was referred to
the fact that the only references to “dishonesty” in the Article are in a quote from a BBC statement

rejecting “any accusations of bias and dishonesty”).

20.

It was submitted on behalf of Mr French that, considering the Article as a whole, the essential
message which a reasonable reader would take away is that (in Mr French’s opinion) the Programme
- for which Mr Ware was in part responsible - was a onesided piece of journalism.

21.
In my judgment, the meaning of the Article was essentially as pleaded by the Claimant but my own
meaning is slightly modified:

“...That [Mr Ware] is a rogue journalist who had engaged in dirty tricks aimed at harming
the Labour Party’s chances of winning the General Election by authoring and presenting
an edition of Panorama in which he presented a biased and knowingly false presentation
of the extent and nature of antiSemitism within the party, deliberately ignoring contrary

evidence.”

22.

I consider the points made by Leading Counsel on behalf of Mr Ware (summarised above at [17])
support this meaning and fairly reflect the language used in the Article. I note, in particular, §23 of the
Article, where Mr Ware is said to have "purged his narrative" and "presented only those party
members who conformed to his analysis of the problem, John Ware goes on to present highly one-
sided accounts of alleged incidents of anti-Semitism".

23.



I emphasise that this is the meaning I gather as a matter of overall impression. Also, as I said during
oral argument, a reader would note in particular the focus in the Article on alleged misuse of statistics
and testimony, and assertions of deliberate misrepresentation of such matters (“bending the truth to
breaking point”). One cannot avoid the conclusion that the Article goes substantially beyond an
accusation of general one-sidedness which one might encounter in political commentary of a
journalist’s standpoint on an issue. The claimed knowing falsity of what Mr Ware has presented is a

feature which stands out.

24.

I also approach the Article on the basis that the reader will have read the strapline and heading as
part of the overall reading experience and they are to be taken into account in determining meaning.
The connection with “dirty tricks” and damaging election chances is clear.

25.

I have not overlooked the fact that this was a work of political journalism on an important issue of
public interest. However, Mr French went beyond merely expressing opinions and entered the
territory of accusing Mr Ware of deliberate wrongdoing in selectively presenting one side of the story
on the national broadcaster (a body with well-known duties of impartiality- which indeed are the
subject of the references to Ofcom’s code in the Article).

IV. E inion an famation mmon law

26.
Leading Counsel for Mr French argued that the statements in the Article are recognisable as
comment, as distinct from imputations of fact. He submitted that the text sets out inferences,

criticisms and observations about the Programme rather than factual contentions.

27.
I reject that submission. In my judgment, the allegations conveyed statements of fact and not opinion.
Claimed misrepresentation by presenting one side of a story for a particular purpose, and deliberate

suppression of an alternative narrative were, in the context of the Article, plainly imputations of fact.

28.

I also consider that in the context of the Article as a whole the accusation of “rogue journalism” was
an imputation of fact. I agree with the submission on behalf of Mr Ware that readers did not conclude
that he was a rogue journalist because he produced a one-sided television programme, they concluded
that he was a rogue journalist because that is what the Article told them he was, as well as setting out

evidence in support of that conclusion.

29.

Finally, to accuse a journalist of behaving in the manner alleged is clearly defamatory at common law.
The specific allegations made in relation to a broadcast journalist such as the Claimant are serious
matters going to his reputation. I note that the accusation of “rogue journalism” is in any event
accepted by Mr French as being defamatory.

30.
The preliminary issues are determined accordingly.

Before :

THE HONOURABLE MR TICE SAINI



JOHN WARE Claimant
- and -
PADDY FRENCH Defendant

APPENDIX TO JUDGMENT: THE ARTICLE

putting the brakes on corporate america | Sam Pizzigati nuclear lies and broken promises
Conn Hallinan reclaiming your inner fascist | C] Hopkins

24

dirty triCks and the uk general eleCtion

storm over BBC’s ‘rogue’ journalism







Have you read every
issue of ColdType?

UNWRAPPING ARMAGEDDO 44-PACE SPECIAL

THE SCIENCE THAT GAVE US FRAI VIKY PRASHAD | WHITNEY WEBS | NEIL CLARK |
DINING OUT | RILEY LINCA MCGUAID | C HOPHING | ALAN MaclEDO

£ MICHOLAS K5 DAVES | CAITLIN IOHNSTOME | RAM

Cold

WRTING WORTH SEABIMG B PROTOS WOATH SUONG

THE GUARDIAN'S WAR ON AS
REGISTERING ISRAEL'S USEFUL
BEWARE THE TRUMPENLE

THE WAR ON VENEZUELA IS BUILT ON LIES | Iohn Bilger
WE DON'T DO PROPAGANDA! | Cromwell & Edwards
WHAT WAR FILMS NEVER SHOW YOU | Mika Ferner

ColdType

The Magic
Sociahst

Bernie's back!

And this time hve's

really geared up for
revolution. Honest!
CJ HOPRING - PAGES

PLANET
JWAR 4

ACY, R
IS PREPARING THE WAY FOR MORE M|

PLUS: Kiflers. drinkers. and traumatised o DUVIO CROMWEL L ~BF YOU WANT T0 GET

SENONTHECLOWN | cown . | owrasssswoen | 8 THE SIMULATION OF DEMOGRACY | C.J HOPKINS
wvasionol | B | LIFTING THE VEIL ON SAUDI ARABIA | DOUGIE WALLACE
—ba R poeser |8 TRUMP DRONES ON | REBECCA GORDON
PRDE © b |

,,4-‘0,* y ( ) 3 - ! ¥
zamd COIT goldT ColdType
GAZAMA| oo SRS - =

How long can Israel get away with)
and maaming unamed pi

believe” we have
or . conte)

“connected 10 a propd Trapped in a world

Russia government-lig i ich Opioids,

O s the inie Denald Trump -

;.\’hlle llll'S Ifoll" K & Endless war Sam Pizzigati and George Monblot tell naw
hought Police "

e I HiE m?cgmgs BRE A D Domeseicin s o secomepaemt

Brother [s Watg

CIRCUSE Fillp Reynijens ard Helan Cowis tackle a
Bezame soceer sporeorshp, and kan tamng

Didn’t think so! You can download and read them
all (plus our 6 original tabloid issues) at

www.coldtype.net or
www.issuu.com/coldtype

WRITING WoRTh ReADING | PhoToS WoRTh SeeING



>

ype

Issues

4 Political storm over BBC’s ‘rogue’ journalism ....................... Paddy French

9 Attack journalists churn out lies to boost Johnson ......... Nicholas Jones 12 Britain’s Chief
Rabbi is helping stoke antisemitism ......... Jonathan Cook

18 Reclaiming your inner fascist ..............cccooooiiiiiiiiiiiiini CJ Hopkins

22 Putting the brakes on Corporate America ................c...c......... Sam Pizzigati 24 A future
world in which all hell is breaking loose ............. Michael T. Klare

30 Awaiting the right moment .....................ccoooiiiiiiininn, Jonathan Higbee

32 Nuclear lies and broken promises ...................ccoeeeviiiiiinininnnn, Conn Hallinan

35 The Guardian advances propaganda for evil agenda ..... Caitlin Johnstone

38 Gandhi at 150: Statues fall as reputation wobbles ............. Trevor Grundy
InsIghts

41 Shameful attack on Britain’s travellers and gypsies ......... George Monbiot
43 1It’s time for a ban on billionaires ........cccccieiieieinieneienininnnnnne Negin Owliael
44 Doug Ford’s destructive cuts will hit health care ............... Linda McQuaig
45 The Wall made Pink Floyd. Then it destroyed them .............. Mark E Perry

Cover Photo: Tony Jenkins / Jenkinsdraws.com

ColdType 7 Lewis Street, Georgetown, Ontario, Canada LG7 1E3

Contact ColdType: Write to Tony Sutton at editor@coldtype.net

Subscribe: For a FREE subscription to Coldtype, e-mail editor@coldtype.net
Back Issues: www.coldtype.net/reader.html or www.issuu.com/coldtype

© ColdType 2019




Paddy French examines an extraordinary battle between the British Broadcasting Corporation and
the Labour Party over a controversial programme about antisemitism, which Labour says was a

deliberate attempt to sabotage its electoral prospects . . .

3
Political storm rages over BBC’s ‘rogue’ journalism



IS THE BBC
ANTI-LABOUR?

R

¥ o N

| v

st

ANTI-SEMITISM REPORTING
— A CASE TO ANSWER %

AN INVESTIGATION BY PADDY FRENCH
CECEMEER 101H

Press Gang

4he BBC has always been something of a political football in the UK - the left considers it too right
wing, the right believes it’s full of left-wingers. But on July 10 the corporation crossed a line when its
flagship current affairs series Panorama broadcast a programme entitled Is Labour Anti-Semitic?
Veteran reporter John Ware - a man who openly despises Labour leader Jeremy Corbyn - was allowed

to produce a programme Labour branded an “authored polemic” that was “an overtly one-sided



intervention in political controversy ...” The BBC hit back saying it stood by its journalism - “we
completely reject any accusation of bias and dishonesty.” The evidence, though, strongly favours the
Labour Party: this was a piece of rogue journalism that presented just one side of the argument,

ignored basic facts and bent the truth to breaking point.

5 Part of the BBC’s defence of the programme was that “it

6

EXPOSED: Cover of the report into the Panorama programme.

explored a topic of undoubted public interest, broadcasting powerful and disturbing testimonies from
party members who’d suffered anti-semitic abuse.” The programme begins with an unnamed young
woman who tells viewers “I've been the victim of a lot of antisemitism within the Labour Party” and “I
wouldn’t say to a friend go to a Labour Party meeting if you are Jewish. I couldn’t do that to someone I

cared about.”
After she speaks,

award-winning reporter John Ware says “Labour says antiracism is at its very core. Why then is there

a constant stream of complaints
by party members?”
The programme then 8

presents the testimony of a further nine witnesses saying that antisemitism is a serious problem in the
Labour Party. Since they are not identified by the programme - apparently to protect them from

threats and harassment - viewers are inevitably led to believe they're just

ordinary members of the

Labour Party. In fact, of the “anonymous ten,” most are high-profile Labour
Jewish members - and all of them are opposed to Jeremy Cor- byn’s
leadership.

Take Ella Rose, the
young woman who opens the it necessary to anonymise him:

Panorama programme as an after all his job, it would seem, is anguished victim of anti- to represent

the Board in public. semitism. He didn’t reply.

11 Eighteen months earlier



she was playing - without B 13 being aware of it - an ut there’s a more serious probequally high

profile role lem than just the identity and in the sensational the affiliations of the ten. They Al Jazeera
docu- all come from the right wing of mentary The Lob- Labour’s Jewish membership by about Israel’s
which supports Israel and opposclandestine es Corbyn. Eight of them are, or attempts to have been,



officials of the Jewish shape Brit- Labour Movement (JLM) which ish politics. insists that antisemitism

is a se-

At the time she rious problem in Labour and that was Director of the leadership isn’t doing enough
the Jewish Labour to deal with it.

Movement, having In November 2018 it asked 14

moved into the job from the UK’s Equalities and Human her previous post as a pub- Rights
Commission (EHRC) to lic affairs officer at the Israeli investigate the party’s “institu-

the dirty triCks eleCtion

Embassy. She was filmed tional antisemitism.” In April 2019 discussing the it passed a motion of no
confidence -- / black Labour failure to deal with the issue. JLM case of the in Jeremy Corbyn over his
alleged

activist Jackie chairman Mike Katz has made it

Walker who was clear the group will not be camunder investigation paigning in this month’s General
for antisemitism. Rose Election for any Labour election

was caught on camera candidate who supports Corbyn.
saying she could “take” There is an alternative nar- 15

Walker using martial rative coming from pro-Corbyn arts techniques devel- Jewish organisations
which oped by the Israeli says that, while there is military. The Jewish antisemitism in Labour, it’s not
Labour Movement a widespread problem. And it denied that it was close would have been a simple
matter to the Israeli Embassy. to obtain the testimonies of ten 12 Another of the “anonymous Jewish

members who have never ten” is Phil Rosenberg, Direc- experienced antisemitism in the

tor of Public Affairs at the Board party. 16 of Deputies of British Jews Moreover, anecdotal evidence
which is also opposed suggests many of the complaints to Corbyn. I asked are made about Jewish
members Rosenberg why by other Jewish members - and Panorama thought that a large number of
them relate

to criticism of Israel’s policies been expelled from the party towards the Palestinians. But for
antisemitism in a three year this side of the issue is unrep-period. But Ware should have resented
in the Panorama known this proves nothing - programme.and to understand why he only

And then there’s the scale had to look at the BBC’s record of the problem. Ware asserts when it
comes to complaints. In that before Corbyn complaints its annual report for 2018-2019 about
antisemitism “were the Corporation records more rare” but after he became than 218,000
“editorial and leader there was a “constant general complaints” of which stream of complaints.”

He 58 were found to be in breach states that many British Jews of BBC editorial guidelines - a

“once saw the Labour Party as 19 VICTIm? Ella rose was featured fraction of one percent. In the
their natural political home. No in the Al Jazeera film The Lobby. antisemitism statistics for April
longer”. As well as the “anony-2018-January 2019, the number mous ten” who give personal of




people expelled from Labour experiences, a former Labour is close to 2 percent. Party insider says
“the prob-This pattern is common in all lem was massive ...” Ware adds regulatory regimes: the
number that by the spring of this year of complaints upheld is usually “there were still several hun-
a small percentage of the total. dred antisemitism cases wait-And Ware could have also ing to be
resolved”. He says the looked at the issue of Labour’s Labour Party “won’t give us antisemitism in
another way. In precise figures ...”the ten months to January 2019,

In fact, Ware did have the party took action against access to figures which throw 249 individual
members out genuine light on the scale of the of a total number of 763 com-

problem - statistics he chose to 20bIASED? Panorama reporter plaints. In other words, in more
ignore. In February, Labour John Ware was accused of pro- than a third of all cases Labour Party
general secretary Jen- ducing an “authored polemic” by took some form of disciplinary

nie Formby released figures Labour. action - an extraordinary figfor a ten-month period from ure in
any regulatory regime.




April 2018 to January 2019. these 249 cases amount to 0.05
The evidence, then, suggests There were 673 complaints of percent - a tiny fraction. The that the
party is bending over antisemitism against party problem is, then, statistically backwards to
address the conmembers, of which 394 - more small. cerns of Jewish members. than half - were
found not to 21 Not only does Panorama involve a breach of party rules fail to give viewers the
only H and were dismissed. Leaving reliable statistics on the scale aving purged his narrative
aside 30 cases which were not of the problem, John Ware of any meaningful statistics completed,




there were 249 cases then goes on to talk about “Mr and presented only those party where
sanctions were imposed Corbyn’s failure to drive out members who conformed to his or where
members resigned antisemitism”, as if this was analysis of the problem, John before their cases
were deter- an accepted fact. As proof of Ware goes on to present highly mined. Given that the
Labour this, he seizes on the fact that one-sided accounts of alleged Party has 500,000 members,
“only around” 15 people have incidents of antisemitism. In

17

22

18

23

one case, he examined the ex-27 john ware states:set of Editorial Guidelines. perience of a Labour
Party dis-“while interviewing Chairman Sir David Clementi
called Ben West-

was emphatic: “ ... nothing is putes official

erman when he went to Liver-one member he was more important than the BBC’s pool to
investigate problems in confronted with the very reputation for independence, the city. There had
been friction antisemitism he’d been rity ... ” Director General Tony impartiality and editorial
integbetween supporters of the Riverside MP, Louise Ellman, and investigating”Hall was even
more forthright: critics over the issue of Labour .“It’s just a few short years since policy on the
Israel-Palestinian the terms ‘fake news’ entered question. Westerman is Jew-don’t think that’s
relevant.” our lexicon. It’s now a weapon ish and among the people he 28 Neither Helen Marks
nor her of choice used worldwide. In a interviewed was Helen Marks, friend were contacted by
Pano-world of misinformation, our a pensioner. rama to give their side of the values have never

been more

Of this interview, John Ware story. Nor did the programme important. That’s why accustates:
“While interviewing reveal the fact that they are both racy, impartiality and fairness one member
he was confronted Jewish. When Helen Marks are given such prominence in with the very
antisemitism he’d complained to the BBC, a Cor-these Guidelines.” been investigating.” poration

executive said he was After the Panorama pro-

Westerman says: “We fin-satisfied Westerman’s “account gramme, the BBC recorded ished the
interview, the person is his genuine memory of what 1,593 complaints alleging “bias got up to
leave the room and he heard and we confirmed against the Labour Party.”” The then turned back to
me and that it was as he reported it at BBC’s initial response - it stood said where are you from?
And the time.” Just what is meant by by its journalism and rejected I said what do you mean, where
the words “we confirmed that “any accusations of bias or am I from? And she said I asked it was as
he reported it at the dishonesty” - was enough to you where are you from? And I time” is not
explained. dissuade most of these from said I'm not prepared to discuss 29 Having posed the
question - proceeding any further. Howthis. They said are you from is Labour antisemitic? - the
BBC ever, at least 49 appealed the Israel? What can you say to was duty-bound to give both
decision. These were rejected that? You're assumed to be in sides of the argument. In fact, by the

Corporation’s Executive cahoots with the Israeli govern-apart from an interview with Complaints




Unit. The Unit also ment, it’s this obsession with Labour shadow communities dismissed a detailed
complaint that that just spills over all the secretary Andrew Gwynne and from the Labour Party
itself.

time into antisemitism.”statements from the party, Pan-Until recently, that would Aside from the
fact that it’s orama devotes the majority of have been the end of the matter. difficult to see how
asking some-the programme to voices claim-For nearly a century the BBC one if they come from
Israel ing the problem was serious and has been judge and jury in its can be, of itself, antisemitic,
critical of Labour’s handling of own case. In April 2017, howevthis account is disputed. Helen the
problem. Of 22 people inter-er, this self-regulation came to Marks says it never happened. viewed
for the broadcast, 21 fell an end and the statutory broadShe says that, during the inter-into this
bracket. casting regulator Ofcom took view, she was accompanied by 30over the role. Ofcom is one
of a friend who asked Westerman Tthe UK’s most powerful watch-

what branch of the party he was he BBC sets itself high stand-dogs and its complaints system in. A
transcript of the interview ards. In June 2019, just a few is rigorous. Ofcom has already confirms
this - and the fact that weeks before the Panorama received 25 appeals about the Westerman’s

response was “I broadcast, it published a new BBC'’s rejection of their com-

24

31

25

32 26

plaints. Given that the Labour 35 the panorama ing the Panorama programme,

Party - Her Majesty’s Loyal programme - still available was partisan at a time when an ;. o0 was

likely to take place Opposition with more than 12 million votes in the 2017 elec-on iplayer - has done
within a matter of months. And, tion - will also join this list, it’s significant harm to given the
slowness of the BBC’s inevitable that Ofcom will open labour’s reputation complaints system (even

after ¢ onths the process is still a1t investigation under its own
Broadcasting Code.on antisemitism not complete) combined with the

This is what Ofcom did when . length of time Ofcom requires, there were complaints about the
chances of Labour obtaining the 2017 Al Jazeera series The privacy. Again, Ofcom rejected a
correction before any election Lobby about Israel’s clandes-the complaints. The BBC is dis- in 2019
were always remote. tine attempts to influence dainful of Al Jazeera: in a com- And this is what has
happened. political policy in the UK. The ment to one of the Panorama Panorama’s programme is
still sensational four-part series, complainants, it noted that the available on iPlayer and
sigscreened in January 2017, channel : “... has very different nificant harm has been done caught
an Israeli Embassy editorial processes to the BBC”. to Labour’s reputation on the employee trying

to “take down” Now it’'s the turn of the BBC’s antisemitism issue.

the then Conservative For-editorial processes to come Although any Ofcom ruling eign Office

minister Sir Alan under the Ofcom microscope. will not come until next year,




Duncan, an outspoken critic of the stakes are still high. If Israel who said in 2014 of the ; 36 Ofcom
finds against the BBC - settlements in the West Bank: abour has not revealed the it can also
impose a fine of up to “Occupation, annexation, ille-contents of its complaint but £250,000 - it will
be a huge blow gality, negligence, complicity - the general outlines are clear. for the Corporation’s
reputathis is a wicked cocktail which The party says it was perfectly tion for impartiality. The jobs
of brings shame on Israel.” Israeli acceptable for Panorama to ex- chairman Clementi and
DirecAmbassador Mark Regev was amine the issue of antisemitism tor General Tony Hall could
forced to apologise, insisting among its membership - it’s a be on the line. For Ofcom to that taking
down the minister clear matter of public interest. make such a sensational ruling was not official
Israeli policy. However, John Ware’s “au- against the UK’s state broadThe Israeli Embassy
employee thored polemic” was so one-sid- caster may also have serious was sacked. ed that it

broke one of Ofcom’s political repercussions for the

The Jewish Labour Move-cardinal rules. This is clause watchdog itself, especially if ment
complained about the 5.12 of the watchdog’s broad- the Conservatives, who are the programme on
the grounds casting code: “In dealing with main beneficiary of Panorama’s that it was not
impartial. Ofcom matters of major political and rogue journalism, are returned rejected the
complaint: it con-industrial controversy and ma- to power. But if Ofcom decides cluded the
programme had jor matters relating to current that the BBC has not broken its “included a range
of viewpoints public policy an appropriately code, then it could face a chalon this matter of
political con-wide range of significant views lenge in the courts ... Ct troversy” and had, therefore

must be included and given due
“maintained due impartiality”. weight in each programme ... Paddy French is a retired
The Movement’s then Director Views and facts must not be television current affairs

Ella Rose also complained that misrepresented.” producer. He is editor of the Al Jazeera, in using
undercov-37 Moreover, the party is also investigative website Press er film of her, had treated her
likely to argue that the BBC, in Gang - www.pressganguk. unfairly and had invaded her first
approving and then defend- wordpress.com.

33

38 34



